Luften
1.
Vad innehåller luften?
-
luften innehåller
syre(O2), koldioxid(CO2), kväve(N2), väte(H2)
och mm.
2.
Ge exempel på ämnen i
luften som påverkar miljö och hälsa. Hur påverkar de hälsan och miljön?
-
koldioxid(CO2)
påverkar mycket levande organismernas hälsa och en hel del på miljön, genom att
det är giftigt. Koldioxid är tung gas som trycker ut syret/luften så att
vi(levande organismer) inte kan andas ordentligt. En blandning av vätgas(H2)
och syrgas(O2) kan bilda ett ämne som är väldigt explosiv som kallas
knallgas. Oftast så förekommer väte i vatten(H2O) och genom att
vätgas är giftig pga. Metallen inom det så påverkar det de levande organismerna
i vattnet ex. fiskarna så att alla inte lever läng efter ha kläckts, eftersom
vätet påverkar mest äggen. Ozon(O3) som skapas av både höga energier
och mindre energier, påverkar mycket miljön/växter och grödor genom att fräta
sönder dem (man brukar använda ozongas till att döda ogräs.) ozon är väldigt
reaktiv och kan i ren form vara explosiv och instabil gas (räknas även att vara
giftig.)
3.
Luftföroreningar
sprider sig i luften. Ge exempel på lokala, regionala och globala problem.
-
lokala problem kan vara
att en del gaser reagerar med luften och kan göra så att vi lever kortare ex.
ozon(O3). Koldioxid(CO2) som delvis skapas från gaser av
ex. människor, transporter, fabriker, mm. Är ett stort problem i våra lokala
verksamheter. Regionala problem handlar mycket om ex. försurning. Och det
förkommer när våra avgaser släpps ut i luften, in i ett regnmoln och som sen
regnar ner surt regn ner i vattnet och som sedan gör det surt och ett stort
problem. Koldioxiden som dem flesta fordon och levande varelser släpper ut
försvinner inte i rena luften, så när vi släpper ut de så stannar de kvar i
atmosfären och kan göra mycket problem ex. miljöproblem, uttunning av ozon
siktet eller ökade växthuseffekt.
4.
Förklara vad
växthuseffekten är. Det finns både positiva och negativa saker med
växthuseffekten, förklara!
-
växthuseffekten är som
ett stort växthus runt om jorden och som släpper ut solljus från jordens yta
och håller varme. Själva glaset i växthuset är som en gas(växthusgas) det finns
många olika gaser i atmosfären bland annat vattenånga(H2O),
koldioxid(CO2) och kväveoxid(NO2), och de bara växer och
växer vilket är oroande. De kan göra levande organismer(människor, djur och
växter) sjuka/dåliga och vattnet blir dåligt efter det har regnat ner från
molnen som fångat upp de giftiga gaserna.
5.
Vilka problem kan
uppstå på grund av människans trafik (bilar, flyg etc)?
-
dem släpper ut mycket
koldioxid(CO2) som förgiftar luften och koldioxiden är en tung gas
som kan enkelt trycka ner luften så när vi levande organismer andas in det så
får vi in de giftiga gaserna kan bli sjuka eller kvävas och dö. Avgaserna
hamnar också högt uppe i atmosfären och då värmer upp hela jordklotet som då
sedan får isarna att smälta, det blir översvämning på dem låga länderna så att
människorna som bor där måste flytta till ställen där dem kanske inte får plats
och sen så kan det bli konflikter på grund av att det är för lite yta att bo
på.
6.
Ge
exempel på åtgärder vi kan göra för att minska mängden luftföroreningar.
-
vi kan köra mindre bil
och andra fordon och istället gå eller cykla, kör med elbilar eller andra
miljövänliga transporter. Donera mer pengar till välgörenhet.
Vatten
1.
Vattnet på jorden
innehåller inte bara H2O. Många ämnen finns lösta i vatten. Ge några
exempel!
-
koldioxid(CO2),
bakterier, nitrat(NO3), mm.
2.
Vilken regel gäller
för lösningsmedel? Ge ett exempel och förklara.
-
Lösningsmedel
blandar sig lätt med det ämne man vill lösa upp (lika löser lika). Till exempel
aceton och lacknafta, man använder dem när man vill tvätta bort nagellack eller
oljefläckar.
3.
Förklara skillnaden
mellan polära och opoulära molekyler.
-
Polär är när ex. en
vattenmolekyls vätesida har en svag positiv laddning och syresidan har en svag
negativ laddning. Och opoulära är när ämnen saknar sina elektriska poler(ex.
Matolja.)
4.
Förklara begreppet
pH-värde.
-
PH-värdet är när man
kollar om vattnet är surt eller basiskt och då så kan man kolla grader från
1(surt), till 7(neutralt), till 14(basiskt).
5.
Ge några exempel på
hur man kan mäta surhetsgraden.
-
Man kan använda ex. en
indikarta(ett ämne som får vattnet att ändra färg efter surhetsgrader.)
6.
Mark och vatten kan
bli försurade. Ge några exempel på hur det kan gå till och vilka följder det
kan få i naturen.
-
När kvävedioxid och
svaveldioxid släpps ut från ex. fabriker ut i luften så kan det hamna i ett
regnmoln som då gör det surt, som sedan börjar regna och tar dem gifterna med
sig, så det sura vattnet åker ner mot marken och rinner ner från kanske ett
berg och sen ner i en sjö, som därefter rinner ner för en å och ut till havet.
Under denna tid på marken så fastnar en del av de sura ämnena i marken och då
blir marken och vattnet surt.
7.
Hur kan vi göra för
att minska försurningen?
-
Vi kan minska
utsläppen av giftig gas och andra farliga ämnen.
8.
Allt
liv är beroende av vatten. Förklara hur vi kan rena dricksvatten och
avloppsvatten.
-
Vi tar vatten från
naturen och släpper in det i ett vattenreningsverk, där ibland tillsätts klor i
vattnet för att hålla bakteriehalter borta och förs vidare till husen,
byggnader, biltvättar, industrier, mm, som då använder vattnet. Det smutsiga
vattnet förs genom avloppen till ett annat vattenreningsverk och sedan till ett
avloppsreningsverk därefter så kommer det ut igen i havet.
9.
Ge några exempel på
salter och förklara hur de bildas.
-
Ett salt är uppbyggt
på joner. En jon är en atom som har gett bort elektroner eller fått elektroner
av en annan atom. En jon kan vara negativt eller positivt laddad och plus och
minus attraherar varandra så fastnar dem i varann och då tillverkas en slags kristall.
Marken
1.
Mark kan, precis som
vatten, bli försurad. Ge några exempel på hur detta kan gå till.
-
Försurad mark kan
förekomma av både surt regn och skogsbruk. Som när träden tar upp närsalter
från marken så avger rötterna vätejoner som träden fångat upp från både luften
och regnet som då sänker PH-värdet i marken.
2.
Hur
påverkas marken av ett lågt pH-värde?
-
regnvattnet som då faller
ner från himlen tar med sig farliga ämnen från den förorenade luften, nere i
marken när vattnet kommer så orsakar regnet urlakning av näringsämnena i marken
där vattnet tar det i väg ut genom marken och ut i hav/sjön.
3.
En jord som är bördig
måste ge växterna det de behöver, närsalter, vatten och luft (syre). Ge
exempel på några närsalter som är viktiga för växterna!
-
4.
Förklara hur det går
till när närsalterna kommer ut i marken!
5.
Förklara vad
övergödning är och vilka problem det kan ge.
6.
Beskriv
kvävets kretslopp.
-
Kväveatomer kommer från
solen alla levande varelser(alla levande varelser dör utan det), folk gör något
som kallas för Haber-Bosch processen av kvävet. Med det och kvävebakterier så blir
det Ammonium(konstgödsel.) Sen så använder man gödsel till att odla mat till
som både människor, djur och växter äter av och som då får in kvävet i maten
eller något som kallas för nitrat. Vi människor och djur som går på toa,
släpper då ut något som kallas för Urea(urin), och det innehåller kväver och
som allt levande så dör man och efter dem förmultnar, när det händer så hamnar
kvävet från våra kroppar ner i marken och precis som urean(urin) så hamnar det
i marken och kommer sen till ammoniumet igen. Men kväve kommer också från
elektricitet/blixten och transporter och när det reageras med vatten så skapas
salpetersyra, som hamnar på marken och ner i nitratet. Med denitrifikationsbakterier
så kommer kväveatomerna tillbaka till atmosfären.
7.
Förklara vad
tungmetaller är och varför de är ett problem.
8.
Hur kommer
tungmetallerna ut i naturen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar